14.12.04

Dimarts 14 de Desembre de 2004. Els estudiants de 14 anys no van massa bé en matemàtiques i anglès i només el 43% s'expressa correctament en català escrit. Quin panorama... Què està passant?

Ciència. Segons els experts del Col·legi Universitari de Londres, el cervell humà segueix un procés de 3 etapes per decidir si coneix una cara:

1. Estableix els aspectes físics d’una cara.
2. Determina si aquestes faccions són conegudes o no.
3. Otorga un nom a allò que veu.

Per arribar a aquesta conclusió s'han fet servir mecanismes de ressonància magnètica per escanejar l’activitat del cervell durant el procés de reconeixement d'un rostre.
Amb aquest avanç es podrà ajudar pacients amb demència que perden l'habilitat per reconèixer les persones. També als malalts de ‘prosopagnosia’, que perden l'habilitat de processar imatges i, fins i tot, de reconèixer el propi rostre davant d’un mirall.

Consum. L’ús de targetes de dèbit i crèdit per pagar les compres de Nadal eleva la despesa dels consumidors entre un 10 i un 20%, segons l’Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances (AIEC).
Després de l'operació de pagament el consumidor no és conscient del saldo real de què disposa.
L’AIEC aconsella fer una taula d’ingressos i despeses previstos, calcular les possibles pujades dinterès per als qui tenen préstecs, i duur un consum responsable i racional.
El 82,66% dels joves entre 18 i 30 anys fa servir normalment targetes de crèdit. El 63,52%, en les persones de 31 a 55 anys.

Actualitat. Una trentena de persones cegues i amb deficiències visuals seran espectadors avui de l'òpera Rigoletto al Liceu. Això serà possible gràcies a un sistema que l’ONCE fa servir des de fa 10 anys i que, mitjançant àudiodescripcions, permet seguir actes o espectacles.
En els moments de silenci de l’òpera, un narrador anirà comentant i explicant al públic tot el què passi a la representació d’avui.
La iniciativa és part del conveni entre l'ONCE i el Liceu. L’experiment es repetirà als mesos de març, maig, juny i juliol.

Calendari Pirelli 2005. És el calendari més desitjat pels col·leccionistes. Només es distribueix entre clients vip i és dificilíssim d’aconseguir.
Ja està llesta l’edició 2005 del calendari Pirelli, amb fotografies de models estupendíssimes fetes a Rio de Janeiro a càrrec del fotògraf Patrick Demarchelier.
Aquest any, amb modles conegudes com Naomi Campbell, Adriana Lima (que és la model de la portada), Erin Wasson o Liliana Ferrarezi entre d’altres.
Per al calendari de 2006 es vol homenatjar les dones madures, a partir dels 40 anys, i comptar amb models com Sharon Stone, Madonna, Catherine Deneuve o Sophia Loren.

Noms Propis.

Angelina Jolie i Antonio Banderas. S’han publicat unes fotos eròtiques protagonitzades pels dos actors. És material de forta càrrega sexual descartat després del rodatge de "Pecado original".
Són 10 minuts amb Banderas i Jolie fent sexe completament despullats.
Jolie va ser qui més va insistir en que les fotos no s’ensenyessin al públic, per no ofendre Melanie Griffith, dona d'Antònio. Durant el rodatge, va córrer el rumor d'un affaire entre els 2 protagonistes.

Madonna. Va convèncer la “Vigilante de la Playa” Melinda Messenger perquè assisteixi amb regularitat a les reunions cabalístiques a Londres. Juntes ja han compartit la lectura de les escriptures sagrades jueves, canten temes cabalístic i han encès espelmes per la pau mundial.
Avui també s’ha sabut que Madonna tornarà a aparèixer a la nova pel·lícula que roda el seu marit, el director Guy Ritchie. Les escenes es van gravar en secret a l’illa de Man. La pel·lícula es titularà "Revólver" i espera no repetir el fracàs de "Barridos por la marea".

Theresa Flynt–Gaerke. És filla del rei del porno, Larry Flynt, i fundadora de la cadena més gran de botigues d’entreteniment per a adults al Regne Unit.
La cadena, Hustler Hollywood, ha tret un calendari eròtic que s’està venent com a xurros a Anglaterra des del passat cap de setmana.
23 parelles han estat enxampades provant productes d'aquests sex-shops dins dels emprovadors.
5 parelles es van conèixer a les botigues americanes i continuen juntes.
La clienta més gran que ha trepitjat mai un Hustler Hollywood té 84 anys.
Famosos com Geri Halliwell, Jay Z, Britney Spears o la locutora de la BBC 1 Sara Cox, han fet servir productes Hustler.

Jennifer López. El pròxim disc de J.Lo. definitivament es titularà "Rebirth" i es posarà a la venda als Estats Units el dia 1 de març. A Espanya, es podria publicar cap al 28 de febrer.
El disc l’ha produit Rich Harrison i hi ha col·laborat el marit de la cantant, Marc Anthony.
Jennifer Lopez ha anunciat també el llançament d’un nou perfum de la seva col·lecció, ‘Miami Glow by J.Lo’.

Brian Wilson. Nominat a 3 Grammy pel seu disc "Smile", ha convocat un concurs de videoclips.
Consisteix en gravar el videoclip de la seva cançó "Heroes and villains", en CD o DVD, i enviar-lo a la Warner Bross de California abans del pròxim 13 de gener.
Wilson triarà personalment el guanyador i el videoclip s’inclourà en un DVD que es publicarà la pròxima primavera. L’afortunat podrà assistir, amb un acompanyant i amb totes les despeses pagades, a un concert del cantant a Los Angeles.

Homes i Dones. Segons un estudi publicat per la revista "Science", mirar la televisió és l’activitat més gratificant per a les dones quan estan soles.
L’estudi questiona les investigacions fetes fins ara sobre què és el que fa feliç les persones i per què, i suggereix que els estats d’ànim de la gent estan més influenciats per les tasques a la feina i la qualitat del son que no pas per factors com els diners, el matrimoni i la seguretat laboral.
S'ha posat en maxa un nou mètode per medir les diferents emocions que experimenta una persona en un dia normal i corrent per extreure’n conclusions i decidir què la fa sentir-se realitzada o què la fa infeliç.
El mètode es diu "Model de Reconstrucció del Dia". La persona estudiada ha d’escriure en una mena de diari totes i cadascuna de les activitats que fa al llarg del dia. Al dia següent, quan consulta el diari, la persona reviu cada activitat i la puntua de l’1 al 12 depenent de com se sent en aquell moment.
909 dones de Texas, als Estats Units, han seguit al peu de la lletra aquest mètode i això ha donat com a resultat les següents observacions:

- L’activitat que dóna més plaer a les dones és mirar la tele soles, molt més que el sexe, les reunions amb amics, parlar per telèfon o anar de botigues, que també es troben entre les activitats preferides.
- El que canvia radicalment l’estat d’ànim de les done són les feines de casa, cuidar les criatures i, a nivell laboral, enfrontar-se al seu cap.

Noves Tecnologies. Als Estats Units s’ha publicat un llibre que recull les noves malalties que comporten a les persones l’ús de les noves tecnologies, com ara els telèfons mòbils, els MP3 o internet. L’objectiu és combatre l’anomenat estrés tecnològic. Es titula “Technostress”, escrit pels psicòlegs, Larry Rosen i Michelle Weil. Recomenacions del llibre:

- Marcar-se un temps límit de navegació per la xarxa.
- Establir un horari per desactivar el mòbil.
- Imposar-se uns horaris de consulta del correu electrònic i distribuir els missatges depenent de la seva prioritat i importància.
- Reservar-se un dia a la setmana per desconnectar totalment de la tecnologia.
- Canviar l’impuls d’enviar un correu electrònic a algú per una trucada de telèfon o uan visita personal.

Cyber-olors. Una nova tecnologia desenvolupada per l’empresa japonesa NTT permet sentir les olors a través d’internet.
Mitjançant una connexió a través de banda ampla, el servidor central controla una mena d’esfera de cristall que conté les essències de 36 olors diferents.
El sistema, disponible a Tòquio, costa 10.000 dòlars. L’empresa japonesa creadora ja es planteja una versió més econòmica de l’invent de les ‘cyber-olors’.

Sant Internet. L’esglèsia ortodoxa russa vol trobar el sant patró d’Internet que guiï espiritualment i protegeixi els fidels quan naveguin per la xarxa. De moment, els dos noms que es disputen el títol de Sant Internet són San Feofan i San Joan Crisòstom. El següent pas serà formular una pregària per protegir els ordinadors del perill dels virus.
L'esglèsia catòlica ja té el seu patró de fa alguns temps, el beat italià Santiago Alberione com a patró d’internet.

TELE.

* Desperate Housewives. És el titol de la sèrie que ha près relleu a "Sex and the city" i que ja té milions de seguidors als Estat Units.

* TVE. Prepara una sèrie documental sobre la Batalla de l'Ebre,
escrita i dirigida por Jorge Martínez Reverte. Són tres capítols de mitja hora amb imatges documentals d'arxius, rodatges actuals als llocs dels combats i testimonis dels protagonistes.

* El equipo G. Allau de crítiques per al nou programa d'Antena 3 estrenat diumenge passat.