2.3.05

Dimecres 2 de Març de 2005. Segon dia del mes que ens ha de portar la primavera. I Catalunya enregistra els -22º de temperatura. Què està passant?

Tabac. Els joves de la Unió Europea comencen a fumar a partir dels 13 anys. Una dada feta pública en la presentació de la nova campanya antitabac a Brussel·les.
8 de cada 10 fumadors comença a ser-ho en l’adolescència. Per això la taxa d’addició augmenta entre els menors de 18 anys.
Els missatges de la nova campanya anti-tabac aniran dirigits principalment als adolescents i addictes reals o en potència per sota dels 30 anys.
El seu eslogan serà: Help, per una vida sense tabac.

Consum. La Comissió Europea ha llançat una enquesta per internet per conèixer l’opinió dels consumidors europeus sobre la carn de vedella.
Amb les repostes, es prepararan propostes per trobar una definició d’aquest tipus de carn, igual per a tots els països.
Ara al mercat es vènen carns amb característiques diferents però sota la mateixa denominació.
Quan els consumidors anem a comprar i adquirim carn de vedella procedent d’algun altre país, no disposem de la informació suficient per saber al 100% si és el tipus de vedella que volíem o no.
Podeu participar en aquesta enquesta fins el 10 d'abril.

Música. S'ha fet la roda de premsa del concert de música catalana del 23 d’abril al Palau Sant Jordi de Barcelona.
Es confirmen les actuacions de Lluís Llach i Feliu Ventura, Obrint Pas, Mesclat, Lax'n'busto, Quimi Portet, La Carrau i Dept. Respecte al cartell de 1991, només el bateria d'Els Pets, Joan Reig, que ara toca amb Mesclat, repetirà.
Horari: de 2/4 de 8 del vespre fins a les 3 de la matinada.
Ho convoca la Comissió 23 d'abril, formada per la Coordinadora d'Associacions per la Llengua (CAL), Òmnium Cultural, la Plataforma per la Llengua i Acció Cultural del País Valencià.
Més informació, a partir de la pròxima setmana, aquí.

Estudi. S'analitza com podria canviar la participació dels ciutadans en unes eleccions si es posessin en marxa les noves tecnologies com a alternativa al vot a les urnes o per correu. Font: Fundación Trece Rosas.

- Un 43,3% dels ciutadans que habitualment no participa a les eleccions votaria si ho pogués fer amb el telèfon mòbil.

- Un 38,8% votaria si hi hagués algun sistema electrònic que l'hi facilités.

- Hi ha un 33,2% que no votaria en cap cas.

- Un 16,6% dels ciutadans es replantejaria el fet de votar amb la introducció de les noves tecnologies.

- De les persones que van afirmar que sí que votarien amb altres sistemes de votació, la majoria són dones.

- Per edats, gairebé la meitat són joves d'entre 18 i 35 anys.

Web recomenada. Classic Cat.
Es tracta d’un directori que classifica compositors, temes de música clàssica i els seus intèrprets.
Conté enllaços a més de 1.500 obres de música clàssica que l’usuari es pot descarregar lliurement des d’internet.
A la pregunta de si la descàrrega gratuïta és una pràctica legal, la mateixa pàgina respon que sí i explica que tots els enllaços que apareixen, adrecen a llocs web on els propis artistes han penjat les seves interpretacions de grans clàssics per oferir-les al gran públic.

Invent. La companyia farmacèutica Farmasite ha llançat al mercat espanyol un model de xumet que duu un dispositiu de cristall líquid que per detectar si el bebè té febre.
Es diu Baby Prestige i el seu disseny és idèntic al d’un xumet convencional.
El dispositiu gairebé no es percep. El seu color és negre en cas de temperatura normal. Si hi ha febre moderada, canvia a color verd i si hi ha febre alta passa al color blau.
Es fabrica amb tetines de silicona o de làtex i fins i tot existeix un model fosforescent que es veu a les fosques.

TOM CRUISE i PENÉLOPE CRUZ
La parella es va retrobar després de la gala dels Oscar. Separats des de fa alguns mesos, Tom i Pe van coincidir en una festa en un restaurant anomenat Morton. Tots dos van fer cara de sorpresa i es van saludar amb un petó a la galta. A la meitat de la nit, es va veure a la parella bebent i menjant amb tota naturalitat. Cruise va marxar de la festa al cap d’una estona, conduïnt la seva Ducati per fugir dels paparazzi.

RUSSELL CROWE
L’actor ha acceptat tornar a aparèixer en la famosa sèrie australiana Neighbours, en motiu del 20è aniversari de la seva emissió. Russell ja hi va participar a finals dels 80 i en els seus capítols s’enamorava d’ell la Charlene Mitchell, és a dir, el personatge que interpretava la Kylie Minogue.

ANDY Y LUCAS
Els dos gaditans es convertirà en personatges del popular videojoc “els Sims” en el seu pròxim videoclip de la cançó Mi Barrio. Andy i Lucas van visitar l’empresa Electronic Arts perquè digitalitzessin les seves cares i alguns dels seus moviments més característics.

LIZ HURLEY
La model i actriu ha rebut una important suma de diners per transformar-se en una bruixa a la pel·lícula Harry Potter i l’ordre del Fènix, que es llançarà al 2007.
Hurley interpretarà la bruixa Bellatrix Lestrange, membre del clan del mag Voldemort.

Tele.

* Audiències febrer.

- Telecinco ha mantingut la mateixa quota d’audiència del gener: un 21,3%.

- TV3 és la segona cadena més vista, amb un augment de la seva audiència, una quota del 20,6%. Els programes Els matins de TV3 i Telenotícies Comarques han batut el seu propi rècord d’audiència. Entre els 40 programes més vistos durant el febrer, 17 pertanyien a TV3 i 5 d’ells es troben entre les 10 primeres posicions.

- La tercera cadena més vista ha estat Antena 3 encara que ha perdut 4 dècimes respecte a l’audiència del mes de gener: 19,6%.

- La quarta cadena més seguida pels catalans al febrer és TVE (que també ha perdut dues dècimes): 15,2%.

- La resta d’audiència queda repartida entre el K3-C33, La 2 (de fet, entre aquestes dues cadenes només hi ha una dècima de diferència) i Canal+

* Publicitat. El 70% dels espectadors fa zàping quan comencen els anuncis. Font: La publicitat en televisió a examen (UAB).

- El 81,7% dels espectadors, en especial les dones, recorden els anuncis. Per temes, els anuncis que més es recorden són els de cotxes, els d’alimentació i els de drogueria-perfumeria.

- Pel que fa a la qualitat dels spots, els espectadors consideren que està pel damunt del qualificatiu de regular però mai arriben al .

- Un 15% valora la qualitat de la publicitat però també se’n fan comentaris negatius: no agrada l’excés d’anuncis, la dificultat de comprensió d’alguns d’ells ni el mal gust.

- La majoria de les persones diu que gairebé mai els anuncis de televisió els inciten a comprar.