16.6.04

Dimecres 16 de juny del 2004
Avui estem contents per les vidues. Al llarg del dia d'ahir van
arribar bones notícies per a elles. El govern es compromet a estudiar
la seva situació perquè puguin cobrar i fer compatibles la pensió i el
Sovi pel què han cotitzat. És un començament per aquest col·lectiu que
ha hagut de manifestar-se fins i tot per reivindicar una paga minúscula.

Butxaca. Les companyies aeries de baix cost han decidit entrar
al negoci de la telefonia mòbil. És el cas de Easyjet i Ryanair que volen
extendre la seva política de preus baixos altres sectors. A banda de
la telefonia volen entrar als sectors de l’alimentació, el cinema,
l'automoció i la concessió de crèdits.
En el cas de la telefonia mòbil, volen comprar minuts a preus mínims
a l’operador de telecomunicacions de torn per revendre’ls als seus
clients a través de targes similars a les que es venen a l’estranger.
L’ús d’internet com a principal canal de distribució i vendes és un
dels motius pels quals aconsegueixen estalvi de despeses.
Easyjet no descarta una guerra de preus a la telefonia mòbil. Això
es traduirà en rebaixes pels consumidors. Abans que acabi l’any ja
n’oferiran a la Gran Bretanya i després s’ampliarà a la resta d’Europa.

Web recomanada. Una exposició sobre etiquetatge en català, a internet
La web de la Plataforma per la Llengua ofereix l’oportunitat de visitar
l'exposició ‘La Llengua en l'Etiquetatge de les Grans Marques’,
presentada recentment i que recorrerà diferents indrets dels Països
Catalans. L’exposició denuncia la situació discriminatòria que pateix
el consumidor català respecte a ciutadans de països amb llengües
que tenen un nombre semblant de parlants que el català, com ara
Eslovènia, Croàcia, Grècia, Israel, Hongria, Estònia, Dinamarca, etc.
L’exposició mostra com onze productes presents als diferents mercats
i d’àmplia difusió respecten les llengües dels consumidors de cada
lloc, amb l’única excepció del català. Es dóna la circumstància, a
més, que en temps de la República alguns d’aquests productes es van
etiquetar en català, abans que la dictadura franquista prohibís l'ús
de la nostra llengua. Els productes seleccionats que no respecten
el català són Coca-cola, Schweppes, Aspirina, iogurt Danone, galetes Lu,
xocolata Nestlé, puré Maggi, patates Lay's, preservatius Durex,
cervesa Heineken i cereals Kellogg's. Per contemplar l’exposició,
només cal clicar damunt d'un plànol el producte seleccionat i apareix
tota la informació referent al tractament lingüístic de les seves
etiquetes.

Premsa.El Catalonia Today, el nou diari català en llengua anglesa
editat a Barcelona, ha sortit al mercat. La presentació es va fer ahir
al Gran Teatre del Liceu, en un acte on hi van participar el tinent
d’alcalde de Barcelona, Jordi Portabella, i el secretari de Política
Lingüística de la Generalitat de Catalunya Antoni Mir, a més de
representants del diari. El diari es publicarà de dimarts a dissabte
i serà de distribució gratuïta a través de diversos punts com ara
quioscos de Barcelona, hotels de tot el Principat, centres culturals,
turístics i aeroports.

Oci. Fins divendres entrar al centre termal Caldea d’Andorra costa
només 1 euro.D’aquesta forma, Caldea celebra el desè aniversari del
balneari d’Escaldes-Engordany.

Homes i Dones

El Centre d’Investigacions Sociològiques confirma amb les dades d’un
estudi una cosa que ja ens temiem:

Les parelles espanyoles tenen menys fills dels que voldrien perquè
no tenen prou ingressos i per la dificultat de la dona de compaginar
les tasques laborals amb les familiars.

Amb l’estudi s’han entrevistat unes 1500 dones de tot Espanya que
tenen entre 20 i 45 anys. Gairebé el 60 % de les enquestades estan
casades i tenen fills. La majoria treballen per lliure ( un 47,2% )
i gairebé totes a jornada complerta i per un sou d’entre 600 a 900
euros.
Hi ha altres conclusions:
NOMBRE DE FILLS
- El 51% tenen dos fills
- Una tercera part ( 38,6 % ) un fill
- Un 8% tres.
La mitjana, per tant, són 1,7 fills per dona.
COMPARTIR FEINES AMB LA PARELLA
- La meitat de les que tenen fills més petits de 14 anys s’ocupen
elles soles dels fills.
- El 40% tenen ajuda de la parella
- El 2,7 % contracten una persona perquè les ajudi
DESITJOS
- 61% diuen que tenen menys fills del que voldrien.
- El nombre ideal de fills entre les enquestades és de tres però
DOS són els que creuen que arribaran a tenir com a màxim.
INGRESSOS / FEINA
- El 37 % de les enquestades atribueixen els pocs fills per la falta
d’ingressos.
- el 25 % per la dificultat de compaginar feina i família.
- La intenció que tenen la majoria és intentar promocionar-se a la
feina en un 50 % dels casos.
- Només el 12% de les enquestades volen deixar la feina i dedicar-se
només a la família.
PROPOSTES
- El 28 % diuen que el govern ha de donar més ajudes econòmiques a
les famílies amb més de dos fills
- El 27 % Permetre a les dones amb fills treballar a temps parcial.
- El 27 % Augmentar el nombre de parvularis als centres de treball.
- El 8 % demanen deduccions per fills
- El 7% aposta per ampliar els permisos de maternitat

L'Avi Domingo truca a un anunci on es traspassen una planxadora
industrial per tres milions de pessetes pensant-se que és una planxa
domèstica. La troba cara, la veritat.

Tele

Novetats
- A partir del 21 de juny La 3 de Televisió espanyola oferirà més
de nou hores de programació infantil i juvenil.
- Albert Om ha confirmat oficialment que farà les tardes de TV3 en
substitució de Júlia Otero que ha fixat per fer un programa setmanal
a La Primera de TVE. Albert Om diu que no farà un programa còpia
però nosaltres proposem que li posi per títol: " Jo vull ser Júlia Otero".

Publicitat
Han acusat de plagi els autors de l’anunci d’Honda Accord.
És un anunci on es veu com cada peça d’una cadena va impulsant a la
següent fins arribar al cotxe que gràcies a l’engrenatge baixa d’una
tarima i comença a caminar.
A la Gran Bretanya, els autors d’un curtmetratge titulat THE WAY THINGS
GO del 1987 han acusat de plagi els creatius de l’agència Wieden +
Kennedy responsable de l’spot.
L’anunci el van gravar a principis del 2003 i va guanyar a Cannes
un lleó d’or. Els creatius han reconegut haver-se inspirat mínimament
amb aquest curmetratge. Tot i que els creadors del curt estan fent
denuncies, l’anunci no para de rebre premis per tot el món.